KLASY 7-8
OFERTA EDUKACYJNA DLA NAUCZYCIELI KLAS 7-8
Drewno, glina, wici
lekcja muzealna, odpłatność: 10 zł/os.Scenariusz i prowadzenie Halina Stachyra
Lekcja odbywa się na ekspozycjach chałup z pracowniami garncarską i tkacką oraz zagrody, wyposażenie której umożliwia prezentację wątku z drewnem. W tych muzealnych przestrzeniach uczniowie pracują w trzech zespołach tematycznych, by poznać narzędzia do obróbki drewna, gliny, wici, w tym przypadku włókna lnianego oraz gotowe wyroby z podanych surowców. Zajęcia prowadzi nauczyciel muzealny. Nad poszczególnymi stanowiskami opiekę nad uczniami sprawują opiekunowie ekspozycji muzealnych.
Problematyka lekcji skoncentrowana jest na poznaniu muzealnych zabytków życia codziennego na wsi od strony surowca, z którego zostały wykonane. Najwięcej wytworzono ich z drewna, w następnej kolejności z gliny i różnego rodzaju wici (przedmioty wyplatane). Uczniowie w zespołach „Drewno”, „Glina”, „Wici” dostają do ręki arkusze robocze i opisują wybrane eksponaty muzealne – wyroby i narzędzia do obróbki surowców. Następnie prezentują swoją pracę na forum klasy. Na lekcji podnoszone są m. in. takie wartości ówczesnej gospodarki samowystarczalnej na wsi jak bliski stosunek człowieka do przyrody, głównego źródła zaopatrywania wsi w niezbędne do życia surowce.
Ginące zawody na muzealnym Roztoczu
lekcja muzealna, która jest realizowana w okresie od kwietnia do października w czterech zagrodach muzealnego sektora Roztocza. Prezentuje zawody pozarolnicze charakterystyczne dla przedwojennych wsi roztoczańskich. Udział w lekcji daje możliwość poznania prostych, nieskomplikowanych technik wytwarzania oraz dawnych wytworów rękodzielniczych;odpłatność: 10 zł/os.Scenariusz Halina Stachyra, prowadzą Halina Stachyra, Anna Fajge-Samoń
Życie codzienne rodziny Książków w Teodorówce w 1939 r.
zajęcia warsztatowe, które odbywają się na ekspozycji w izbie chałupy Książków z Teodorówki. Dla wszystkich uczestników zajęć przygotowano miejsca siedzące. Zajęcia prowadzi dwóch kustoszy.Ograniczenia: grupy do 20 osób. odpłatność: 14 zł/os.Scenariusz i prowadzenie Łucja Kondratowicz-Miliszkiewicz, Anna Kozak. Scenariusz lekcji publikowany w: „Muzea skansenowskie we współczesnej edukacji historycznej”, red. M. Ausz, G. Miliszkiewicz, H. Stachyra, D. Szewczuk, Lublin 2011, s. 247 – 260.
Wykorzystując przygotowane rekwizyty młodzież odwzorowuje obrazy dawnego życia codziennego trzypokoleniowej rodziny Książków. Zabudowania Książków w całości przeniesiono do Muzeum ze wsi Teodorówka na Roztoczu i urządzono w nich ekspozycję ukazującą warunki życia tej rodziny w 1928 r. Akcentowane są główne wartości ówczesnego życia codziennego: pracowitość, sumienność, skupienie, wyciszenie, wiara, szacunek dla dorosłych, powściągliwość. Uczniowie poznają technologie niektórych codziennych czynności domowych i gospodarskich wykonywanych w chałupie: przygotowywanie i spożywanie posiłków, sprzątanie, obowiązki i zabawy dzieci. Młodzież odgrywa 3- 5 scenek o charakterze parateatralnym, wcielając się w postacie członków rodziny Książków sprzed 70 lat.
W miasteczkowym zakładzie fryzjerskim – rzecz o przedwojennej urodzie i higienie
zajęcia warsztatowe, które odbywają się na ekspozycji miasteczkowego zakładu fryzjerskiego i w zagrodzie chłopskiej. Dla wszystkich uczestników zajęć przygotowano miejsca siedzące. odpłatność: 14 zł/os.Scenariusz i prowadzenie Marzena Bury, Anna Fajge-Samoń. Scenariusz lekcji publikowany w: „Muzea skansenowskie we współczesnej edukacji historycznej”, red. M. Ausz, G. Miliszkiewicz, H. Stachyra, D. Szewczuk, Lublin 2011, s. 281 – 291.
Handel żydowski na wsi
ZAJĘCIA ZOSTAŁY ZAWIESZONE DO ODWOŁANIA
zajęcia warsztatowe, które odbywają się w kilku zagrodach chłopskich, w sadzie dworskim oraz na ekspozycji dwóch mieszkań żydowskich i sklepiku żydowskiego. Po wędrówce na pierwszym etapie zajęć wszyscy uczestnicy mają przygotowane miejsca siedzące. Zajęcia prowadzi dwóch kustoszy. Ograniczenia: grupy do 20 osób.odpłatność: 14 zł/os.Scenariusz i prowadzenie Grzegorz Miliszkiewicz, Halina Stachyra. Scenariusz lekcji publikowany w: „Muzea skansenowskie we współczesnej edukacji historycznej”, red. M. Ausz, G. Miliszkiewicz, H. Stachyra, D. Szewczuk, Lublin 2011, s. 293 – 316.
Archeologiczne, etnograficzne i historyczne przygody garnka
zajęcia warsztatowe, które wykorzystują przestrzeń ekspozycji skansenowskiej – pole przy jednej z muzealnych zagród oraz ekspozycję wnętrz dwóch chałup wiejskich. Po zajęciach terenowych, ruchowych w pierwszym wątku zajęć, wszyscy uczestnicy warsztatów mają zabezpieczone miejsca siedzące. Zajęcia prowadzi dwóch kustoszy. odpłatność: 14 zł/os.Scenariusz i prowadzenie Grzegorz Miliszkiewicz, Halina Stachyra. Scenariusz lekcji publikowany w: „Muzea skansenowskie we współczesnej edukacji historycznej”, red. M. Ausz, G. Miliszkiewicz, H. Stachyra, D. Szewczuk, Lublin 2011, s. 229 – 246.
Problematyka zajęć skoncentrowana jest wokół jednego przedmiotu-tematu. Jest nim powszechnie znany i używany garnek, najbliższy nam użyteczny element życia codziennego. Poprzez zagłębienie się w archeologiczne, etnograficzne i historyczne badania jednego przedmiotu poznajemy lepiej różnorodne dzieje cywilizacji. W wątku archeologicznym realizowanym na polu przy zbiorniku wodnym na rzece Czechówce grupa młodzieży odszukuje skorupy naczyń rozmieszczone na jego powierzchni. W wątku etnograficznym zajęć przygotowywana jest i odgrywana przez młodzież rusińska przypowieść ludowa Krupnik przesolony. Garnek jest w niej głównym przedmiotem współtworzącym z ludźmi, bohaterami tekstu, dobro i harmonię w życiu codziennym. W wątku historycznym, a zarazem ostatnim, młodzież poznaje naczynia z różnych epok. Różnice między nimi wynikają z technologii, materiału i przemian w życiu codziennym.
Zakupy w wiejskim sklepiku
lekcja muzealna, która odbywa się na ekspozycji wiejskiego sklepiku i w okólniku gospodarczym w zagrodzie z Teodorówki. Uczniowie biorą udział w scenkach parateatralnych z wykorzystaniem list dialogowych, kostiumów i rekwizytów. Teksty dialogów przesyłane są pocztą elektroniczną do szkoły,odpłatność: 10 zł/os.Scenariusz i prowadzenie Halina Stachyra
W miasteczkowym sklepie żelaznym
dwuetapowa lekcja muzealna realizowana w miasteczkowym sklepie żelaznym i w dwóch chałupach chłopskich. W pierwszej części zajęć wszyscy uczestnicy mają przygotowane miejsca siedzące. Ograniczenia: grupy do 20 osób.odpłatność: 10 zł/os.Scenariusz i prowadzenie Grzegorz Miliszkiewicz, Halina Stachyra
Głównym założeniem lekcji muzealnej jest ukazanie miasteczkowego sklepu żelaznego jako ówczesnego ośrodka propagującego i umożliwiającego postęp techniczny na wsi. Widoczny był on niemal w każdej dziedzinie życia codziennego mieszkańców wsi i miasteczek. Poza pochwałą towaru żelaznego, zajęcia muzealne mają przybliżyć młodzieży etos pracy miasteczkowego kupca. Jego wiedza towaroznawcza była najlepszym środkiem przekonywania klienta o walorach towaru i gwarancją jego sprzedaży. W tym celu opracowano dla młodzieży zestaw ćwiczeń wzorowanych na przedwojennym podręczniku gimnazjalnym z 1938 r.: J. Kryński, J. Iwiński, Towaroznawstwo dla gimnazjów kupieckich i szkół handlowych, które są rozwiązywane na lekcji.
Plastyka obrzędowa – ozdoby choinkowe
zajęcia warsztatowe, które odbywają się w miasteczkowej szkole z Bobrownik wyposażonej w stoły i miejsca siedzące. Muzeum zapewnia materiały własne,odpłatność: 18 zł/os.Scenariusz i prowadzenie Marzena Bury
Plastyka obrzędowa – pisanki techniką woskową
zajęcia warsztatowe, które odbywają się w chałupie wiejskiej wyposażonej w stoły i miejsca siedzące. Muzeum zapewnia materiały własne. Odpłatność: 18 zł/os. Scenariusz i prowadzenie Marzena Bury
Wartości w życiu codziennym ziemiaństwa – patriotyzm i decorum
ZAJĘCIA ZOSTAŁY ZAWIESZONE DO ODWOŁANIA
Celem zajęć jest poznanie znaczenia dwóch pojęć – patriotyzm oraz decorum w życiu codziennym ziemiaństwa w II Rzeczpospolitej. Warsztaty prowadzone są na trzech ekspozycjach – w dworze ziemiańskim z 1939 r., w miasteczkowej plebanii z 1939 r. i w miasteczkowym sklepie żelaznym z 1938 r. Zajęcia prowadzą autorka scenariusza ekspozycji dworu i plebanii i nauczyciel polonista, przewodnik muzealny.Ograniczenia: grupy do 20 osób.odpłatność: 14 zł/os. Scenariusz i prowadzenie Łucja Kondratowicz-Miliszkiewicz, Barbara Rzączyńska. Scenariusz lekcji publikowany w: „Muzea skansenowskie we współczesnej edukacji historycznej”, red. M. Ausz, G. Miliszkiewicz, H. Stachyra, D. Szewczuk, Lublin 2011, s. 261-280.
Na wybranych przykładach z konkretnych życiorysów ziemian, młodzież dowiaduje się, że patriotyzm w istocie jest wieloaspektowy i dotyczy postaw w różnych dziedzinach życia. To odpowiedzialność za losy państwa i narodu i lokalnych społeczności nie tylko w sytuacji zagrożenia wojną, ale w życiu codziennym. Wartości pokazane na warsztatach to: dobroczynność i ofiarność na cele społeczne, praca oświatowa wśród ludności wiejskiej i patriotyzm gospodarczy.
Na warsztatach reprezentowane są tradycyjne formy muzealne – zabytki i ekspozycja, wykład informacyjny w formie komentarzy oraz interaktywna forma muzeum wydarzeń życia codziennego. W mini warsztatach parateatralnych młodzież z użyciem kostiumów i rekwizytów odgrywa w poszczególnych scenkach role m. in. ziemianina, kwestarza, który przybył do dworu z prośbą o datek na remont kościoła, instruktorki kursu higieny i dziewcząt wiejskich w tym kursie uczestniczących oraz młodych ziemian – patriotów gospodarczych, którzy angażują się w akcję popierania krajowej wytwórczości w sytuacji zagrożenia Ojczyzny światowym kryzysem gospodarczym lat 1929-1935. Na zakończenie zrealizowanych tematów, młodzieży stawiane są pytania pomocnicze mające uwypuklić prezentowane zagadnienia a także odnieść je do zachowań i wartości w życiu współczesnym. Czy wartości ziemiańskie takie jak: ofiarność na cele społeczne i publiczne są Tobie bliskie, a może dalekie i niezrozumiałe? Czy znasz historię pracy społecznej? Czy używasz czasami słowa społeczniak? Jak w dobie globalizacji rozumiesz hasło ”Cudze chwalicie swego nie znacie”? Co czujesz gdy słyszysz hasło kupuj wyroby polskie a chcesz kupić dobrze i tanio?
Przejawy życia codziennego we dworze ziemiańskim
zajęcia warsztatowe przeznaczone dla grup liczących do 20 osób. Ich celem jest poznanie wybranych aspektów codzienności średniozamożnej rodziny ziemiańskiej na Lubelszczyźnie. Zajęcia prowadzone są w sześciu pomieszczeniach dworu z Żyrzyna z przyjętym czasookresem ekspozycji – sierpień 1939 r. odpłatność: 14 zł/os. Scenariusz i prowadzenie Halina Stachyra
Zabawa andrzejkowa przy wróżbach
warsztaty muzealne, odpłatność: 14 zł/os. Scenariusz i prowadzenie Anna Fajge-Samoń
Zajęcia warsztatowe, poświęcone tradycji andrzejkowej, składają się z dwóch części. Pierwsza to prezentacja multimedialna z źródłami graficznymi i tekstowymi dotycząca zwyczajów późnojesiennych na wsi w 1 poł. XX w. oraz samej tradycji andrzejkowej: jej historii, znaczenia, przebiegu. W drugiej części zajęć ma miejsce zabawa przy wróżbach. Młodzież losuje zadania, polegające na odtworzeniu i zaprezentowaniu wybranych wróżb andrzejkowych, w tym lania wosku.
Celem lekcji jest umiejscowienie tradycji andrzejkowej w określonym kontekście historycznym i kulturowym. Młodzież poznaje, więc andrzejki jako wydarzenie harmonijnie wpisujące się w rok obrzędowy oraz w tradycję późnojesiennych spotkań i prac gromadnych. Przywołane zostają te kadry z życia polskiej wsi przedwojennej, w których praca łączy się z zabawą, i w których główną rolę odgrywała młodzież wiejska.
Zajęcia odbywają się w jednym obiekcie muzealnym – chałupie z Urzędowa.










