KLASY 7-8

GINĄCE ZAWODY

Czas trwania: 60 minut

Kwiecień – październik Zajęcia w plenerze i we wnętrzach Lekcja muzealna 20 zł/os. Od kl. VII

 

Lekcja muzealna, podczas której prezentowane są zawody pozarolnicze charakterystyczne dla przedwojennych wsi. Udział w zajęciach daje możliwość poznania prostych technik wytwarzania oraz dawnych przykładów rękodzielniczych. Podczas lekcji dotyczącej dawnych zawodów uczestnicy dowiedzą się czy wiatrak ma skrzydła do latania, czy kowal był także dentystą oraz jak powstał garnek oraz gdzie tłoczono olej. Zajęcia odbywają się zwykle w czterech obiektach: wiatraku, kuźni, chałupie garncarza oraz w olejarni. Umożliwiają zaangażowanie chętnych osób do odegrania scenek rodzajowych (m.in. scenki podkuwania konia). W niektórych przypadkach, wymiennie za podane powyżej stanowiska, uczestnicy poznają pracę tkacza, powroźnika lub pszczelarza.

                   

                   

 

W MIASTECZKOWYM ZAKŁADZIE FRYZJERSKIM – RZECZ O PRZEDWOJENNEJ URODZIE I HIGIENIE

Czas trwania: 60 minut

Kwiecień – październik Zajęcia we wnętrzach Lekcja muzealna 20 zł/os. Od kl.VII

Pierwsza cześć zajęć odbywa się na ekspozycji muzealnej miasteczkowego zakładu fryzjerskiego z lat 30. XX w. Daje obraz wyposażenia, funkcji oraz klienteli takiego miejsca. Młodzież ma możliwość poznania roli tego typu punktów usługowych w społeczności miasteczka. Druga część zajęć skupia się wokół tematyki związanych z codzienną higieną osobistą na wsi w I połowie XX w. Uczniowie poznają ówczesne warunki życia na przykładzie wybranych zagadnień dotyczących higieny, dowiedzą się np. co to jest „wszarz” oraz „kołtun”.

           

 

 

ZABAWA ANDRZEJKOWA PRZY WRÓŻBACH

Czas trwania: 75 minut

Listopad Zajęcia w plenerze i we wnętrzach Zajęcia warsztatowe 25 zł/os. Od kl. VI

 

Zajęcia poświęcone tradycji andrzejkowej, składające się z dwóch części. Pierwsza to prezentacja multimedialna, ze źródłami graficznymi i tekstowymi, dotycząca zwyczajów późnojesiennych na wsi w 1 poł. XX w. oraz samej tradycji andrzejkowej (jej historii, znaczenia, przebiegu). Druga część to zabawa przy wróżbach. Młodzież losuje zadania, polegające na odtworzeniu i zaprezentowaniu wybranych omówionych wróżb andrzejkowych. Na zajęciach przywołane zostają te momenty z życia przedwojennej polskiej wsi, gdy praca łączyła się z zabawą, a główną rolę odgrywała młodzież wiejska. Zajęcia odbywają się w chałupie z Urzędowa.

               

       

 

 

TRADYCJE WIELKANOCNE NA LUBELSZCZYŹNIE

Czas trwania: 75 minut

Marzec – kwiecień Zajęcia w plenerze i we wnętrzach Lekcja muzealna 20 zł/os. Od kl.VII

 

Podczas lekcji uczniowie poznają obrzędy i zwyczaje związane ze świętami Wielkanocnymi na Lubelszczyźnie. Ich uwagę skoncentrujemy na świątecznych atrybutach i znaczeniu podstawowych symboli tego okresu – zarówno na tych, które znają, jak i tych, które odeszły już do lamusa. Zaczniemy od opowieści o przygotowaniach do świąt i zwyczajach wielkopostnych. Nie zabraknie pokazu wykonania tradycyjnej lubelskiej palmy czy pisanek, ale też przygotowania kosza wielkanocnego. Uczniowie dowiedzą się jak przebiegały obchody Niedzieli Wielkanocnej oraz Wielkiego Poniedziałku i że okresowi wielkanocnemu też towarzyszyło kolędowanie. A wszystko w przestrzeni wiejskich chałup, ubogaconej już o wielkanocny wystrój.

                       

 

 

OBRZĘDY I ZWYCZAJE ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA

Czas trwania: 60 minut

Grudzień Zajęcia w plenerze i we wnętrzach Lekcja muzealna 20 zł/os. Od kl. VII

 

Zajęcia, które odbywają się w obiektach muzealnych ze świątecznym wystrojem. Zwiedzaniu towarzyszy prelekcja na temat obrzędów i zwyczajów świąt Bożego Narodzenia na Lubelszczyźnie. Szczególną uwagę zwraca się podczas lekcji na omówienie tradycyjnych świątecznych atrybutów i ich symboliki. Uczniowie mają okazję zobaczyć różnicę między wystrojem i zwyczajami świątecznymi praktykowanymi przed II wojną światową przez ludność wiejską, a także przez ziemiaństwo. Dzięki temu spotkaniu dowiadują się skąd się wzięła choinka, co zrobić, by święta zapachniały betlejemską szopką, jak zostać kolędnikiem oraz dlaczego do chat wnoszono ,,króla”.