DOŁĄCZAMY DO PROJEKTU „(NIE)WIDZIALNI”

W Polsce mieszka nawet 7 mln osób z niepełnosprawnościami. Duża część z nich to osoby doświadczające niepełnosprawności, których na pierwszy rzut oka nie widać. Zbyt często spotykają się one z niezrozumieniem otoczenia, gdy proszą o pomoc
lub z niej korzystają. Chcemy zmienić ten stan i dołączamy do projektu „(Nie)widzialni. Podnoszenie jakości życia osób
z niewidoczną niepełnosprawnością”
poprzez który będziemy nie tylko budować świadomość społeczną, ale też ułatwiać codzienne funkcjonowanie osobom, które doświadczają niewidocznej niepełnosprawności i w danym momencie potrzebują naszego wsparcia.

 

Niewidoczna niepełnosprawność nie wiąże się z używaniem wózka czy białej laski. Może być spowodowana np. chorobą
(np. stwardnienie rozsiane, cukrzyca), zaburzeniami neurorozwojowymi (np. autyzm), przebiegiem leczenia (np. leczenie onkologiczne), wypadkami (np. proteza nogi, niewidoczna pod ubraniem). Jest trudna do dostrzeżenia, ale często wpływa znacząco na życie osób, które jej doświadczają. Niejednokrotnie spotykają się z niezrozumieniem czy przykrymi reakcjami otoczenia. Pora to zmienić.

 

Dlatego Muzeum Wsi Lubelskiej dołącza do projektu „(Nie)widzialni”. Chcemy, by każdy czuł się u nas bezpiecznie i wiedział,        że jesteśmy gotowi do pomocy, gdy tylko będzie ona potrzebna.

 

„(Nie)widzialni”

 

„(Nie)widzialni” to projekt realizowany przez Fundację StwardnienieRozsiane.Info. Jego celem jest budowa świadomości społecznej nt. niewidocznej niepełnosprawności oraz wsparcie osób, które jej doświadczają. Mimo trudności, które niejednokrotnie są wywoływane przez stan zdrowia, starają się one żyć aktywnie, pracować, realizować codzienne obowiązki zawodowe i prywatne. Nie zawsze jednak są w stanie to robić bez wysiłku, bo bywają dni, gdy czują się gorzej. Wtedy też np. gdy korzystają z komunikacji miejskiej, słyszą: „Taki młody, a starszemu człowiekowi miejsca nie ustąpi”. A przecież nieustąpienie miejsca w autobusie czy skorzystanie z usługi poza kolejką nie musi być dowodem braku dobrego wychowania, tylko poważnych problemów ze zdrowiem. Tak samo, jak chwiejny krok osoby wysiadającej z samochodu nie zawsze jest efektem wypitego alkoholu.

 

Kampania „(Nie)widzialni” wychodzi naprzeciw tym problemom. Jej głównym elementem – oprócz działań informacyjnych              nt. niewidocznych niepełnosprawności – są specjalne emblematy, czyli „symbole” projektu. Dzięki ich „użyciu”, osoby                    z niewidocznymi niepełnosprawnościami będą mogły zasygnalizować, że potrzebują dodatkowego wsparcia, np. przepuszczenia w kolejce czy też poświęcenia im więcej czasu przez pracownika danej instytucji.