KLASY 4-6
GINĄCE ZAWODY
Czas trwania: 60 minut |
Kwiecień – październik | Zajęcia w plenerze i we wnętrzach | Lekcja muzealna | 20 zł/os. | Od kl. IV |
Lekcja muzealna, podczas której prezentowane są zawody pozarolnicze charakterystyczne dla przedwojennych wsi. Udział w zajęciach daje możliwość poznania prostych technik wytwarzania oraz dawnych przykładów rękodzielniczych. Podczas lekcji dotyczącej dawnych zawodów uczestnicy dowiedzą się czy wiatrak ma skrzydła do latania, czy kowal był także dentystą oraz jak powstał garnek oraz gdzie tłoczono olej. Zajęcia odbywają się zwykle w czterech obiektach: wiatraku, kuźni, chałupie garncarza oraz w olejarni. Umożliwiają zaangażowanie chętnych osób do odegrania scenek rodzajowych (m.in. scenki podkuwania konia). W niektórych przypadkach, wymiennie za podane powyżej stanowiska, uczestnicy poznają pracę tkacza, powroźnika lub pszczelarza.
W MIASTECZKOWYM ZAKŁADZIE FRYZJERSKIM – RZECZ O PRZEDWOJENNEJ URODZIE I HIGIENIE
Czas trwania: 60 minut |
Kwiecień – październik | Zajęcia we wnętrzach | Lekcja muzealna | 20 zł/os. | Od kl.VI |
Pierwsza cześć zajęć odbywa się na ekspozycji muzealnej miasteczkowego zakładu fryzjerskiego z lat 30. XX w. Daje obraz wyposażenia, funkcji oraz klienteli takiego miejsca. Młodzież ma możliwość poznania roli tego typu punktów usługowych w społeczności miasteczka. Druga część zajęć skupia się wokół tematyki związanych z codzienną higieną osobistą na wsi w I połowie XX w. Uczniowie poznają ówczesne warunki życia na przykładzie wybranych zagadnień dotyczących higieny, dowiedzą się np. co to jest „wszarz” oraz „kołtun”.
CO JEST GRANE? ZABAWY PASTWISKOWE
Czas trwania: 60 minut |
Kwiecień – wrzesień | Zajęcia w plenerze | Zajęcia warsztatowe | 20 zł/os. |
Od kl. IV |
Czym była „pasionka”? Kogo nazywano „koniuchem”? Co do jest „ducza”? Czy „derkacz” to tylko nazwa ptaka? Na te i inne pytania uczestnicy zajęć otrzymają odpowiedzi w czasie tych zajęć. Poznają również warunki życia dzieci na dawnej wsi, dowiedzą się jakie miały obowiązki, jak spędzały wolny czas i w co się bawiły. Będą miały również okazję wypróbować kilka tradycyjnych, najbardziej znanych zabaw ruchowych, które pozwolą poczuć klimat dzieciństwa minionych, odległych czasów.
*Warunkiem przeprowadzenia zajęć jest bezdeszczowa pogoda.
ZABAWA ANDRZEJKOWA PRZY WRÓŻBACH
Czas trwania: 75 minut |
Listopad | Zajęcia w plenerze i we wnętrzach | Zajęcia warsztatowe | 25 zł/os. | Od kl. VI |
Zajęcia poświęcone tradycji andrzejkowej, składające się z dwóch części. Pierwsza to prezentacja multimedialna, ze źródłami graficznymi i tekstowymi, dotycząca zwyczajów późnojesiennych na wsi w 1 poł. XX w. oraz samej tradycji andrzejkowej (jej historii, znaczenia, przebiegu). Druga część to zabawa przy wróżbach. Młodzież losuje zadania, polegające na odtworzeniu i zaprezentowaniu wybranych omówionych wróżb andrzejkowych. Na zajęciach przywołane zostają te momenty z życia przedwojennej polskiej wsi, gdy praca łączyła się z zabawą, a główną rolę odgrywała młodzież wiejska. Zajęcia odbywają się w chałupie z Urzędowa.
TRADYCJE WIELKANOCNE NA LUBELSZCZYŹNIE
Czas trwania: 75 minut |
Marzec – kwiecień | Zajęcia w plenerze i we wnętrzach | Lekcja muzealna | 20 zł/os. | Od kl. IV |
Podczas lekcji uczniowie poznają obrzędy i zwyczaje związane ze świętami Wielkanocnymi na Lubelszczyźnie. Ich uwagę skoncentrujemy na świątecznych atrybutach i znaczeniu podstawowych symboli tego okresu – zarówno na tych, które znają, jak i tych, które odeszły już do lamusa. Zaczniemy od opowieści o przygotowaniach do świąt i zwyczajach wielkopostnych. Nie zabraknie pokazu wykonania tradycyjnej lubelskiej palmy czy pisanek, ale też przygotowania kosza wielkanocnego. Uczniowie dowiedzą się jak przebiegały obchody Niedzieli Wielkanocnej oraz Wielkiego Poniedziałku i że okresowi wielkanocnemu też towarzyszyło kolędowanie. A wszystko w przestrzeni wiejskich chałup, ubogaconej już o wielkanocny wystrój.
OBRZĘDY I ZWYCZAJE ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA
Czas trwania: 60 minut |
Grudzień | Zajęcia w plenerze i we wnętrzach | Lekcja muzealna | 20 zł/os. | Od kl. IV |
Zajęcia, które odbywają się w obiektach muzealnych ze świątecznym wystrojem. Zwiedzaniu towarzyszy prelekcja na temat obrzędów i zwyczajów świąt Bożego Narodzenia na Lubelszczyźnie. Szczególną uwagę zwraca się podczas lekcji na omówienie tradycyjnych świątecznych atrybutów i ich symboliki. Uczniowie mają okazję zobaczyć różnicę między wystrojem i zwyczajami świątecznymi praktykowanymi przed II wojną światową przez ludność wiejską, a także przez ziemiaństwo. Dzięki temu spotkaniu dowiadują się skąd się wzięła choinka, co zrobić, by święta zapachniały betlejemską szopką, jak zostać kolędnikiem oraz dlaczego do chat wnoszono ,,króla”.